נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים מוגדרת כנהיגה ברכב כאשר שרידים של סם נמצאים בדם או בשתן של הנוהג. איך מבצעים בדיקות לנוכחות סמים בגוף, מה העונש בגין נהיגה ברכב תחת השפעה של סם והאם ניתן לבטל הזמנה לדין בגין עבירה זו – כל הפרטים במאמר שלפניכם.

מהי נהיגה תחת השפעת סמים?

כפי האמור לעיל, נהיגה תחת השפעת סמים היא נהיגה המתבצעת כאשר נמצאת כל כמות שהיא של סם בשתן או בדם. אמנם, בשונה מאלכוהול, סמים נשארים בדם ובשתן גם שבועיים ושלושה שבועות לאחר השימוש בהם, אולם על פי ההחמרה בחוק שהתרחשה בשנת 2005 – כל מי שתימצא בדמו או בשתן שלו כמות מסוימת של סם, ו/או שבבדיקת מאפיינים נקבע כי הוא נוהג תחת השפעת סמים – יועמד לדין, וחובת ההוכחה של המועד בו צרך את הסם תהיה עליו.

קצת על סמים ואלכוהול בכלל

אמנם, גם סמים וגם אלכוהול משפיעים על תפיסת המציאות ואמנם אלכוהול מוגדר גם הוא כסם, אולם ההבדל הוא שאלכוהול מתפוגג מהגוף מספר שעות לאחר צריכתו, ואילו סמים לא. למעשה, סמים יכולים להישאר בגוף גם שבועיים ושלושה לאחר מועד צריכתם, ולכן אם אדם השתמש בסמים שבועיים לפני שנתפס על ידי שוטר – עדיין ניתן יהיה למצוא את הסמים בגופו.

נהיגה תחת השפעת סמים – מה אומר החוק?

נהיגה תחת השפעת סמיםמכיוון שסמים אפשר למצוא בגוף האדם גם שבועיים ושלושה שבועות לאחר צריכתם, החליטו בהתחלה שלא להסתמך על בדיקת סמים גופנית (בשתן ו/או בדם), אלא על בדיקת סימנים פיזיולוגית,  היינו – בדיקת הנראות של הנהג, בחינת יכולתו ללכת בקו ישר וכד'.

בחינה מחודשת של ההחלטה הביאה למסקנה כי גם בדיקה כזאת יכולה להיות לא מספיק מדויקת, ולכן, החל משנת 2005, ההוכחה צריכה להיות על הנהג ולא על השוטר. משמעות הדברים היא, שאם שוטר חושד שנהג מסוים מבצע עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים – הוא יכול לבקש ממנו להיבדק (כאשר סירוב לבדיקה משמעותו הודאה בכך שנהג תחת השפעת סמים), ואם אכן יימצאו בגופו סמים – הוא יזומן לבית משפט. אחרי הכול, כאשר מדובר בסמים – גם צריכה שלהם ללא קשר לנהיגה היא עבירה על החוק, ולכן האשמה בנהיגה תחת השפעת סמים היא האשמה שדי קשה לסתור. למרות זאת, לעתים ניתן למצוא עדויות או למצוא פגמים בהתנהלותו של השוטר, וכך להקל בעונש הצפוי ולפעמים גם לבטלו לחלוטין.

על מנת להגיע למצב כזה כדאי מאוד להסתייע בעורך דין תעבורה המתמחה בתחום של נהיגה תחת אלכוהול וסמים, ויכול לסייע לכם ולמצוא עבורכם את הנסיבות שאולי יקלו בעונש שלכם.

משרד עורכי דין לויתן פאלוך – לשירותכם

משרד עורכי דין לויתן-פאלוך מתמחה בדיני תעבורה בכלל ובתחום של מתן סיוע וייעוץ משפטי במצבים של האשמה בנהיגה תחת השפעת סמים.

לקבלת מידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ בנושא נהיגה תחת השפעת סמים צרו עמנו קשר טלפוני או דרך האתר ונשמח לעמוד לשירותכם.